(한, 日, En) 프로레슬링처럼 하지 마세요(텐치나게/천지던지기)
- JU-HWAN SUNG
- 11월 7일
- 3분 분량
아이키도 삼성당이 오늘 소개하는 영상은 ‘텐치나게 오모테(天地投げ(表), 천지던지기)를 이해하기 위한 스미오토시(隅落とし, 구석던지기)’를 다룹니다.
텐치나게는 일반적으로 ‘료테도리 텐치나게(両手取り天地投げ, 양손잡기 천지던지기)’의 카타로서 익히고 있습니다. 그 때문에 코큐호(呼吸法)와 연결해 테사바키(手捌き, 손놀림)만으로 처리하려는 수련자를 많이 봅니다.
이때 흔히 나타나는 실수는, 내 시야 안에 있는 윗손으로 상대를 밀거나 눌러 제압하려는 것입니다. 이렇게 하면 상대의 중심이 쉽게 무너지지 않고, 이를 보완하려다 프로레슬링의 래리어트(lariat)처럼 윗팔로 상대의 목을 치거나, 다리를 거는 등 부상으로 이어지는 경우도 적지 않습니다. (이러한 상황은 이리미나게(入身投げ, 입신던지기)에서도 자주 발생합니다.)
상대의 중심을 무너뜨리지 못하면 당연히 상대를 컨트롤할 수 없습니다. 그리고 텐치나게에서 상대의 중심을 무너뜨리고 제어하는 역할은 시야에서 보이지 않는 ‘아랫손’이 담당합니다.
이 점을 이해하기 위해 참고할 수 있는 대표적인 카타가 바로 기본 중의 기본인 ‘카타테도리(片手取り) 스미오토시’입니다.
'카타테도리 스미오토시'에서 손의 위치를 바꾸면 '카타테도리 텐치나게'가 되고, 이를 다시 료테도리 상황으로 전환하면 자연스럽게 '료테도리 텐치나게'로 이어집니다.
참고로, 상대가 내 양손을 잡고 앞차기를 하려는 것을 되치는 기술이 텐치나게의 기원이라는 설도 있습니다. 그리고, 영상 인트로와 말미에도 우케의 중심이 깨지지 않는 경우 사타구니를 맞을 수 있는 것을 보이고 있습니다.
合気道三誠堂が本日ご紹介する映像は、「天地投げ(表)を理解するための隅落とし」です。
天地投げは、一般的に「両手取り天地投げ」の形で学ばれることが多い技です。
そのため、呼吸法と結びつけて手捌きだけで処理しようとする稽古者をよく見かけます。
このときによくある誤りは、視界に入っている上の手で相手を押したり、抑え込もうとすることです。
そうすると相手の中心がなかなか崩れず、それを補おうとして、まるでプロレスのラリアットのように上腕で相手の首を打ったり、足を掛けたりして、怪我につながることも少なくありません。
(このような状況は入身投げでもよく見られます。)
相手の中心を崩せなければ、当然コントロールすることはできません。
そして天地投げにおいて相手の中心を崩し、制御する役割を果たすのは、視界に入らない「下の手」です。
この点を理解するための代表的な形が、基本中の基本である「片手取り隅落とし」です。
「片手取り隅落とし」で手の位置を変えると「片手取り天地投げ」となり、さらにそれを「両手取り」の状況に置き換えると、自然に「両手取り天地投げ」へとつながります。
ちなみに、相手が自分の両手をつかんで前蹴りをしようとするのを返す技が、天地投げの起源であるという説もあります。また、映像のイントロと最後の部分では、受けの中心が崩れない場合に股間を打たれてしまう例も示しています。
Today’s video from Aikido Samsungdang focuses on “Sumi-otoshi (Corner Drop) for Understanding Tenchi-nage (Omote)”.
Tenchi-nage is generally practiced in the form of “Ryōte-dori Tenchi-nage” (Two-hand grab Tenchi-nage).
Because of that, many practitioners tend to rely solely on Te-sabaki (hand movement), linking it only to their Kokyū-hō (breathing method).
A common mistake in this practice is trying to push or press the partner using the upper hand that is visible within one’s line of sight.
When done this way, the partner’s center rarely breaks.
In an attempt to compensate, some end up swinging the upper arm like a pro-wrestling lariat, or even hooking the leg—often resulting in injuries.
(Similar situations often occur in Irimi-nage as well.)
If you fail to break your partner’s balance, you cannot control them.
And in Tenchi-nage, the one responsible for breaking and controlling the partner’s center is actually the “lower hand,” which is not visible in your field of view.
To understand this point clearly, one of the most fundamental kata to refer to is “Katate-dori Sumi-otoshi.”
By simply changing the hand position in Katate-dori Sumi-otoshi, it becomes Katate-dori Tenchi-nage,
and when this is further adapted to a Ryōte-dori situation, it naturally leads to Ryōte-dori Tenchi-nage.
Incidentally, there is a theory that Tenchi-nage originated as a counter-technique against an opponent who tries to grab both of your hands and deliver a front kick.
Also, in both the intro and ending scenes of the video, it is demonstrated how, if the uke’s center remains unbroken, one might end up being struck in the groin.
댓글