top of page

KOREA AIKIDO UNION

(한, En, 日) 셔플댄스하듯이 가볍게(뒤양손잡기 호흡법에서 합기떨어뜨리기까지)

  • JU-HWAN SUNG
  • 2024년 12월 20일
  • 3분 분량


【(한, En, 日) 24. 12. 20. 영상 보충설명】

아이키도 삼성당이 제공하는 오늘의 영상은 '뒤양손잡기 호흡법의 기본과 합기떨어뜨리기로의 전개 과정'을 다룹니다.


아이키도의 호흡법은 크게 좌기 호흡법(座技呼吸法, 자기 코큐호), 입기 호흡법(立技呼吸法, 타치와자 코큐호) 두 가지가 있습니다.


좌기 호흡법은 가장 기본적인 형태로, 잡기(토리)와 받기(우케)가 정좌하여 마주한 상태에서 받기가 잡기의 양손을 잡고 시작합니다.


입기 호흡법은 잡기와 받기가 서서 한손양손잡기 자세에서 시작하고, 한손양손잡기 측면입신던지기(諸手取り側面入身投げ, 모로테도리 소쿠멘 이리미나게)라고도 합니다. 이처럼 두 가지 명칭이 있는 이유에 대해서, 저는 '전자는 단련법으로서의 측면, 후자는 기술로서의 측면을 강조하였기 때문이 아닌가'라고 해석하고 있습니다.


뒤양손잡기 호흡법(後ろ両手取り呼吸法, 우시로 료테도리 코큐호)은 입기 호흡법을 응용한 것입니다. 이 단련법을 통해, 잡기는 불필요한 긴장의 제거, 골격을 이용한 지레 형성, 적절한 위치 선정 등을 이용하여 받기를 어떻게 거부감 없이 가이드할 것인지를 익힌다고 저는 생각합니다. 긴장을 제거하고 자신의 몸에 부담을 줄이는 방편으로서, 셔플 댄스의 동작을 이미지로 삼도록 제시하였습니다.


영상에서는 뒤양손잡기 호흡법이 어떻게 뒤양어깨잡기 합기떨어뜨리기(後ろ両肩取り合気落とし, 우시로 료카타도리 아이키오토시)로 발전되는 과정을 보여줍니다. 두 기술의 타이사바키(体捌き, 몸놀림)가 동일하다는 점에 주목해 주시기 바랍니다.


항상 기본이 중요합니다.



合気道三誠堂が提供する本日の動画は「後ろ両手取り呼吸法の基本と合気落としへの展開過程」を扱います。


合気道の呼吸法は、大きく座技呼吸法と立技呼吸法の二つがあります。

座技呼吸法は最も基本的な形で、取りと受けが正座して向かい合った状態で、受けが取りの両手を取って始めます。

立技呼吸法は取りと受けが立って諸手取りの姿勢から始まり、諸手取り側面入身投げとも呼ばれます。このように二つの名称がある理由について、私は「前者は鍛錬法としての側面、後者は技としての側面を強調したためではないか」と解釈しています。


後ろ両手取り呼吸法は立技呼吸法を応用したものです。この鍛錬法を通じて、取りは不必要な緊張の除去、骨格を利用したテコの形成、適切な位置の選定などを用いて、受けをどのように抵抗感なくガイドするかを学ぶと私は考えています。緊張を取り除き、自身の体への負担を減らす手段として、シャッフルダンスの動きをイメージとして提示しました。


動画では後ろ両手取り呼吸法がどのように後ろ両肩取り合気落としへと発展していく過程を示しています。二つの技の体捌きが同一である点にご注目ください。


常に基本が重要です。



Today's video from Aikido Samsungdang covers "The Basics of Ushiro Ryote-dori Kokyuho and Its Development into Aiki-otoshi."


There are two main types of Kokyuho (breathing methods) in Aikido: Zagi Kokyuho and Tachiwaza kokyuho.

The Zagi Kokyu-ho, which is the most basic form, begins with both tori (executor) and uke (receiver) sitting in seiza position facing each other, where uke holds both hands of tori.


The Tachiwaza Kokyuho starts with both tori and uke standing in morote-dori position, and is also called Morote-dori Sokumen Irimi-nage (Two-Hands Hold Side-Entry Throw). I interpret the reason for these two names as emphasizing different aspects: the former emphasizes its aspect as a training method, while the latter emphasizes its aspect as a technique.


The Ushiro Ryote-dori Kokyuho (Rear Two-Hands Hold Breathing Method) is an application of the Tachiwaza Kokyuho. Through this training method, I believe tori learns how to guide uke without resistance by eliminating unnecessary tension, forming leverage using skeletal structure, and selecting appropriate positions. As a means to remove tension and reduce physical strain, we suggest imagining shuffle dance movements.


The video demonstrates how the Ushiro Ryote-dori Kokyuho develops into Ushiro Ryokata-dori Aiki-otoshi (Rear Two-Shoulders Hold Aiki-otoshi). Please note that the Tai-sabaki (body movement) is identical in both techniques.


The basics are always important.



Comments


bottom of page