(한, 日, En) 첫수가 안먹히면 그 다음은?(스미오토시/구석던지기 연속기)
- JU-HWAN SUNG
- 8월 8일
- 4분 분량
이번 영상은 지난주에 소개한 갸쿠한미 카타테도리 스미오토시(逆半身片手取り隅落とし)의 연장선에 있습니다.
스미오토시를 마중물 삼아, 다양한 기본 카타로 자연스럽게 연결하는 흐름을 중심으로 살펴봅니다.
초심자 시기에는 대부분 기술 그 자체에 집중하게 됩니다.
예를 들어 갸쿠한미 카타테도리 잇쿄(逆半身片手取り一教)라 하면, ‘잇쿄를 어떻게 거느냐’에만 몰두하기 쉽습니다.
하지만 경험이 쌓일수록, 기술을 걸기 전에 상대를 묶는 셋업, 즉 쿠즈시(崩し)의 중요성이 더 크게 다가옵니다.
파트너와 접촉하는 그 순간, 상대를 옭아매는 것이야말로 진짜 ‘기술’이라는 깨달음이 오게 되죠.
이러한 관점에서, 가장 기본적인 카타인 스미오토시를 기술 전개의 출발점으로 삼아보는 시도를 해봅니다.
스미오토시는 상대의 우라산카쿠(裏三角) 안으로 들어가는 기본기입니다.
하지만 상대가 버티거나 기술이 잘 통하지 않을 경우에는 다음과 같은 기술로 전개할 수 있습니다:
거리가 멀면 → 니쿄(二教)
조금 가까우면 → 잇쿄(一教)
더 가까우면 → 이리미나게(入身投げ)
영상에서는 이 거리감의 변화에 따라 기술이 어떻게 이어질 수 있는지를 구체적인 예시와 함께 설명합니다.
또한 스미오토시에서 시작하여 시호나게 우라(四方投げ裏), 코테가에시(小手返し), 카이텐나게(回転投げ)로 이어지는 전개, 그리고 우치카이텐(内回転)과 소토카이텐(外回転)의 차이도 비교하여 소개합니다.
실제 상황에서는 하나의 기술로 끝나는 경우보다 상황에 따라 기술을 바꾸고 연결하는 유연성이 더욱 중요하다 봅니다.
스미오토시라는 기본기를 토대로, 거리감, 상대의 반응, 자세의 흐름을 의식하며 다양한 기술을 연결하는 감각을 함께 익혀봅시다.
今回の映像は、先週ご紹介した「逆半身片手取り隅落とし」の続編です。
隅落としを起点として、さまざまな基本形へ自然に技をつなげていく流れを中心に解説します。
初心者のうちは、多くの場合「技そのもの」に意識が向きがちです。
たとえば「逆半身片手取り一教」といえば、「いかに一教をかけるか」ばかりに集中してしまうことがよくあります。
しかし、経験を重ねるにつれて、技に入る前の準備、つまり崩しによって相手を制することの重要性に気づくようになります。
パートナーと接触したその瞬間に相手を捉える――それこそが本当の「技」なのだと実感するようになるのです。
そうした観点から、もっとも基本的な形である隅落としを、技の展開を始める“水源”として捉える試みを行います。
隅落としは、相手の裏三角に入っていく基本の動きです。
ただし、相手が耐えたり、技が決まりにくい場面では、以下のように別の技へと展開することができます:
距離が遠い場合 → 二教
少し近づいた場合 → 一教
さらに近づいた場合 → 入身投げ
この映像では、距離感の違いによってどのように技が変化し得るかを、具体的な例を用いて解説しています。
また、隅落としから始まり、四方投げ裏、小手返し、回転投げへとつながる技の展開、さらに内回転と外回転の違いについても比較しながら紹介しています。
実際の稽古や状況では、一つの技だけで完結するよりも、状況に応じて技を切り替え、連携する柔軟性が求められます。
基本技である隅落としを起点に、距離感・相手の反応・姿勢の流れを意識しながら、さまざまな技をつなげていく感覚を養っていきましょう。
This video is a continuation of last week’s introduction to Gyaku-hanmi Katate-dori Sumi-otoshi (逆半身片手取り隅落とし).
We explore how Sumi-otoshi can serve as a springboard to naturally transition into various fundamental kata.
In the beginning stages, most practitioners tend to focus solely on the execution of the technique itself.
For example, in Gyaku-hanmi Katate-dori Ikkyo, the main concern often becomes “how to apply Ikkyo.”
However, as one gains more experience, the importance of setup and kuzushi—breaking the partner’s balance before applying the technique—becomes increasingly apparent.
You come to realize that the moment of contact is where the true technique lies: capturing your partner in that instant is what makes the technique effective.
From this perspective, we revisit Sumi-otoshi, one of the most fundamental forms, and use it as a starting point for technical development.
Sumi-otoshi is a basic movement where you enter into your partner’s ura sankaku (rear triangle).
However, if the technique doesn’t go through or the partner resists, you can smoothly transition into other techniques depending on the distance:
When the distance is far → Nikyo (二教)
A bit closer → Ikkyo (一教)
Even closer → Irimi-nage (入身投げ)
In this video, we explain how techniques can shift based on these changes in distance, using concrete examples.
We also demonstrate transitions from Sumi-otoshi to Shihō-nage Ura (四方投げ裏), Kote-gaeshi (小手返し), and Kaiten-nage (回転投げ), and compare the differences between Uchi-kaiten (内回転) and Soto-kaiten (外回転).
In real practice, it is often more important to have the flexibility to adapt and connect techniques depending on the situation, rather than finishing with just one.
Let’s use Sumi-otoshi as a foundation to cultivate the ability to connect techniques fluidly, while being mindful of distance, partner response, and movement flow.
댓글